Den HAAG-Het ministerie van Onderwijs steekt 3,2 milijoen in een project om peuters met een taalachterstand in Oost-Groningen te helpen.Het project Spraak Makend is de eerste proef om taalachterstanden bij kinderen van nu tot vier jaar weg te werken en te voorkomen.Negen gemeentes in Oost-Groningen werken samen met de provencie om eind 2010 al deze kinderen in de regio te bereiken.
In de gemeentes blijven de taalvaardighedenn van veel kinderen achter bij het landelijke gemiddelde.
Dat komt onder andere omdat scholen en opvang er vaak op grote afstand ligeen.Verder geven ouders hun probleem met lezen en schrijven door aan hun kroost..
hai allemaal ik las vandaag dit artikel in de spits en vond heel erg belagrijke stuk daarom heb ik het ook in mijn webblog gezet.
ik wil graag jullie menning hier over.( merken jullie op stage dat er kinderen met taalachterstand hebben)
op mijn stage merk ik ook vaakt dat er veel kinderen met taalachterstand zijn en zo project zou volgens mij heel veel voor de kindere betekend...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Halo Mirjet,
Goed da je dit berichtje hebt opgenomen want het stimuleren van e taalontwikkeling is heel belangrijk. Vertel eens ies meer. Waar merk jij aan dat sommige kindeen achterlopen in hun taalontwikkeling? Wat doet het KDV hir al aan of wat zouden ze volgens jou hier nog meer aan moeten doen?
Te snel een berichtje geplaatst zie ik nu. Heb je het over taalontwikkeling en schrijf ik een berichtje met veel typefouten.
Even opnieuw:
Halo Mirjeta,
Goed dat je dit berichtje hebt opgenomen want het stimuleren van de taalontwikkeling is heel belangrijk. Vertel eens iets meer. Waar merk jij aan dat sommige kinderen achter lopen in hun taalontwikkeling? Wat doet het KDV hier al aan of wat zouden ze volgens jou hier nog meer aan moeten doen?
waar merk ik dat sommige kinderen taalachterstand hebben?
ik merk dat de kinderen alleen maar geluidjes maken en sommige kinderen zeggen vaak losse woordtje zoals: bal,mama, auto.
Dit heeft ook te maken hoe ze thuis worden behandeld.In plaats dat sommige ouders de dingen voor gaan zeggen gaan ze meestal alleen maar geluiden maken, de kinderen nemen dan van hun over, zo loopt het kind achte met de taalontwikkeling
Wat doet de K.D.V hier al
aan?
- als eerst wordt het kind geobservert
-de ouders worden op de hoogte gehouden
-als een leidster ga je meer aandacht aan besteden door met het kind een boekje te gaan lezen, een liedje te gaan zingen.
wat zou volgens mij nog meer moeten gebueren?
ik vind dat je meer aandacht aan die kinderen moet gaan besteden. voor het eten en tussen middag een boekje te gaan lezen, dingen te gaan benoemen en dan de kinderen na laten zeggen
de ouders erop aan spreken dat ze rustig en duidelijk spreken tegen de kinderen als ze er iets vragen.
Een reactie posten